19.05.2024 – 23.06.2024 duo tentoonstelling Wido Blokland, Marian Bijlenga. Vernissage zondag 19 mei van 15 - 17.30 uur Visit

Vorm en kleur zijn de uitgangspunten van De Wits gevarieerde oeuvre dat grotendeels bestaat uit sculpturen, video's en schilderachtige objecten. Zijn werken roepen allerlei associaties op, zoals herinneringen aan de kindertijd, maar ook nietigheid en melancholie. In een sfeer van poëtische verstilling bundelt de kunstenaar zijn liefde voor esthetische objecten met het leven van alledag: van een potje, een tafel en een ladder tot abstractere voorwerpen – soms zelfs met religieuze of archeologische connotatie – als een schijf of een drieluik.

Judith maria kleintjes

Meer over Judith Maria Kleintjes

Sonnenstand

Ik herinner me nog precies wanneer ik Judith Kleintjes voor het eerst bezocht in haar atelier hier in Düsseldorf. Eerst door de binnenplaats, dan de trap op, helemaal naar boven, langs haar schilder-collega, en dan: een zee van licht, tussen tere pasteltinten, hier en daar een gouden schittering. Alles is in zijn eigen esthetiek, zelfs de volgorde van de penselen en kleuren is een visueel genoegen. Aan de muur tegenover het raam hangen verschillende werken, op linnen, tekeningen, keramiek. Even lijkt de tijd stil te staan, het eeuwige tikken van de klok pauzeert een nanoseconde. Het is het licht dat hem in de weg staat. Zo direct en duidelijk als het alleen in dit atelier is. En in het noorden van Nederland: het is vluchtig als de horizon die voor je ogen vervaagt tussen de sloten, de weilanden en lucht. Het is het licht en de ruimte die Nederlandse landschapsschilders generaties lang in hun ban heeft gehad, en nu ook ik. Midden in Düsseldorf: een stukje polder.

Als het atelierbezoek is afgelopen, trekt Marian Bijlenga (1954) opeens uit een nis bij de deur een plaat van een systeemplafond tevoorschijn. Die is wit en in een onontwarbaar patroon bespikkeld met kleine gaatjes. “Kijk nou eens,” zegt ze, “wat een chaos en toch zit er systeem in. Daarom ben ik zo dol op de chaostheorie want je kunt ook in wanorde altijd eenstructuur ontdekken.

Tekst en beeld lopen als een rode draad door het werk van Mat van der Heijden (1964). Hij combineert herkenbare figuren met geometrische patronen en plakt schijnbaar lukraak zijn letters en woorden op zijn tekeningen en schilderijen. Blijf je wat langer in zijn beeldtaal hangen, dan ontwaar je de eigenzinnige wijze waarop hij de wereld om zich heen in lagen ontrafelt en met zeer uiteenlopende materialen vertaald. Eenmaal uitgedaagd versmelten de lagen, imponeert het niet alledaagse materiaalgebruik en groeit zijn taalgebruik naar poëtische bespiegelingen.

‘Notities’ noemt ze de kleine werken. In haar atelier hangen er 59 in een rechthoekige formatie boven en naast elkaar. Het is een bron, een voorschot op wat komen gaat. Elk schilderijtje kan de aanleiding zijn voor een nieuwe serie abstracte doeken. Kán. ‘Want als ik er niets in zie, span ik ze af.’

Tijdens haar studie aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht ontdekte Ien Lucas (1955, Echt) haar affiniteit met abstractie. ‘Figuratie hangt zo vast in de tijd. Het heeft voor mij snel iets gedateerds.’ Lucas voelt meer voor doeken zonder verhaal. ‘Al zou je óók kunnen stellen dat het schilderij zélf het verhaal is met zijn streken, textuur, de repetitie van lijnen, met zijn vormen en verfspatten.’

Van harte welkom
U bent van harte welkom de tentoonstelling te bezoeken. Openingstijden donderdag t/m zaterdag 12 - 17 uur en iedere zondag 13 - 17 uur