Sjoerd Buisman (1948) onderzoekt sinds de jaren zestig natuurlijke groeiprocessen en maakt die op verschillende manieren zichtbaar in zijn werk. Aanvankelijk meer passief registrerend, later actief ingrijpend, gebruikt hij de natuur als inspiratiebron en materiaal.
Veel van Buisman's werken zijn gebaseerd op de phyllotaxis, de spiraalvormige rangschikking van bladeren of stengels van een plant. Phyllotaxis (1987) in de beeldentuin van het Kröller-Müller is een in cement gegoten, uitvergrote groeispiraal van een bleekselderij. De groeispiraal vertegenwoordigt voor Sjoerd Buisman orde en wetmatigheid in de schijnbare chaos en willekeur van de natuur. Hij werkt de vorm uit in schematische tekeningen en in reeksen sculpturen met verschillende materialen zoals hout, bitumen, polyester, cellulose en bronsNaast deze toepassing van aan de natuur ontleende vormen manipuleert Buisman de natuur ook in letterlijke zin.
Zo ent hij cactussen op elkaar en snoert hij pompoenen in met een riem. Ook laat hij in grootschalige ‘groeisculpturen’ bomen en planten in door hem zelf bepaalde vormen groeien. Na Buisman's ingrepen zet de natuur een groei- of herstelproces in, waardoor het werk zich voor de ogen van de toeschouwer ontwikkelt.
De natuur maakte hem kunstenaar, met de kennis van een wetenschapper. Gretig, nieuwsgierig en met een sprankelende intuïtie.Cherry Duyns
Werk in collecties van onder andere
Rijksmuseum Twenthe
Stedelijk Museum Kampen
Teylers Museum Haarlem
Stedelijk Museum Amsterdam
Zeeuws Museum
M HKA Antwerpen, België
Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam
CODA Museum Apeldoorn
Gorcums Museum
Musée d'Art et d'Histoire de Neuchatel
Museum voor Moderne Kunst Arnhem
Kröller Müller Museum Otterlo
Textielmuseum Tilburg
Frans Hals Museum Haarlem
Kunstmuseum Den Haag
ING Kunstcollectie
Rabobank
LUMC Leiden
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Rabobank
AMC
Nederlandse Spoorwegen
Bibliotèque Nationale, Paris
film Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Sjoerd Buisman