Eelco Brand (1969, Rotterdam) gebruikt 3D-modeling en digitale technieken voor zijn prints en animaties. Van de romantische atmosfeer in nachtelijke bostaferelen tot absurdistische en humoristische sequenties waarin onnatuurlijke objecten transformeren binnen de logica van de virtuele onstoffelijkheid.
Met computersoftware en animatietechnieken als gereedschap zoekt Eelco naar methoden om vanuit het levenloze digitale ‘materiaal’ een geloofwaardige organische scène te verbeelden. Zijn animaties zijn vloeiende, zich herhalende bewegingen als in het binnenwerk van een klok. Hiermee stelt hij tevens de vraag in hoeverre de natuur bestaat uit enkel mechanische processen. De natuur als machine. De animaties, prints en sculpturen komen virtueel en met de hand gemaakt op de computer tot stand. Hij maakt geen gebruik van fotografisch materiaal of gescande beelden. Als voormalig schilder ziet Eelco grote overeenkomsten tussen een digitale 3D-constructie en een schilderij. Beide worden handgemaakt vanuit de verbeelding, laag over laag geconstrueerd met als doel de suggestie van ruimtelijkheid. Maar in tegenstelling tot een geschilderd beeld kan een 3D-constructie in beweging worden gezet.
Eelco’s animaties hebben geen begin of eind en er is geen narratieve ontwikkeling. Omdat in een digitale filmloop het laatste beeldje met rekenkundige precisie aangesloten kan worden op het eerste, bezit de animatie geen las.
Werk in collecties van onder andere
MUSAC Museo de Arte Contemporaneo, León
Borusan Contemporary, Istanbul
Noord Brabants Museum Den Bosch
Museum Helmond
Collectie Fidelity, Londen
Rabobank
LUMC Leiden
UMC Utrecht
Menzis
DELA
Collectie Amphia Breda
AkzoNobel Art Foundation
Rothschild
Sheraton Songdo
Daewoo
WeBank Seoul
Caldic Collectie
Koninklijk Huis
Ministerie van Buitenlandse Zaken