07.04.2024 – 12.05.2024 duo show D.D. Trans, Johan de Wit Visit

Yumiko Yoneda

Yumiko Yoneda ( Matsue, 1965) maakt beelden (sculpturen) en installaties. Haar werk heeft een herkenbare vorm. Ze zijn rond, wit of grijs, verstild en hebben een organisch volume dat van binnenuit gespannen lijkt te zijn. Het volume is het bepalende element van haar sculptuur. Yoneda creëert de vorm die voor haar waardevol is. De vormen die zij waardevol vindt zijn levendig, menselijk, organisch.

In het werk van Yumiko Yoneda staat de bolvorm centraal. In de subtiele variaties van deze schijnbaar eenvoudige vorm zoekt Yoneda naar de kern van het universele zijn. De bolvorm, de driedimensionale vorm van de cirkel fungeert in allerlei culturen als symbool van perfectie. Er is geen begin en geen eind en is overal gelijk. Het representeert het alles en daarmee ook het niets. Cirkels, ovalen en bolvormige structuren balanceren tussen alles en niets, spreken en zwijgen, kracht en rust. Yoneda streeft naar perfectie, maar juist de menselijke maat en onmacht maken de beelden interessant en identificeerbaar.

De sculpturen vormen een geheel, maar staan daarnaast ook op zichzelf. Ze zijn allen uniek. Yoneda maakt gebruik van lichte materialen. De beelden zijn opgebouwd uit een kern van polystyreen die bekleed wordt met gips. De ‘huid’ wordt daarna geboetseerd met modelleer-pasta. Met de hand vormt Yoneda haar beelden stap voor stap tot een glooiende perfectie, meestal wit, soms grijs. Het werk roept op tot contemplatie, de sculpturen stralen zowel rust als sensualiteit uit. Als het daglicht over het beeld strijkt dan voelt het object leeg en vol tegelijkertijd. Associaties komen en gaan. Yoneda slaagt er in om met minimale middelen het maximale te zeggen.

Ze volgde haar opleiding aan de Rijksuniversiteit Shimane in Japan en de Jan van Eyck Academie in Maastricht en woont en werkt in Den Haag.

‘Niets’ kan de beeldende kunst niet laten zien, dat is per definitie onmogelijk. Wat de kunst wel kan: iets uit niets maken – dat aspect van ‘niets’ dat zichtbaar en kenbaar kan zijn: ‘niets’ zonder de ‘n’; één letter maakt dan het kardinale verschil tussen onbenoembare essentie en de aanduiding of representatie daarvan in termen van vingers die wijzen naar de maan.
Philip Peters

Werk in collecties van onder andere

Akzo Nobel Art Foundation
Ministerie van Buitenlandse Zaken
ABN AMRO Kunststichting
AVRO
ABP
diverse binnen-en buitenlandse particuliere collecties
Gemeente Matsue, Japan

    Museum Swaensteyn, Voorburg Sculpture 2019
    Installation 'Floating', 2018, Muramatsu, Matsue Japan