18.02.2024 – 31.03.2024 een keuze uit het oeuvre Michael Jacklin Visit

Christien Rijnsdorp

De beelden van Christien Rijnsdorp (1951) herken je direct als levende organismen, zonder dat je precies kunt duiden met welk wezen je te maken hebt, Vaak zijn het worm- of larveachtige vormen met wulpse plooien die verwikkeld lijken te zijn in een groei- of voortplantingsproces. De eerste organische beelden ontstaan aan het eind van de jaren tachtig. Ze zijn gemaakt uit pur-schuim dat wordt overdekt met een laagje bruine boetseerwas. Meestal staan of liggen ze in groepjes bij elkaar als een kleine kudde anonieme wezen.

Ieder wezen mist een been, is topzwaar, heeft te korte of slappe pootjes; zoveel wezens zoveel handicaps. Juist hier ligt de kracht van het werk van Christien Rijnsdorp: de referentie aan het imperfecte en de oersympathie die dat bij de aanschouwer oproept. Wiens hart zou niet overslaan bij het zien van het kleine logge olifantenwezentje dat onderaan een paal zit, overduidelijk omhoog wil klimmen, maar daarbij niet verder komt dat het in de lucht steken van zijn slurf? De aaibaarheidsfactor wordt nog versterkt door het materiaal dat is gebruikt. Geen onpersoonlijk glanzend brons of kille steen. De basisvorm wordt gemaakt van purschuim, een materiaal waar steeds meer moderne kunstenaars mee experimenteren, met als bekendste “pur-kunstenaar” Folkert de Jong. Rijnsdorp voegt daaraan een huid van in latex gedrenkte lappen toe, soms met een dun laagje boetseerwas. Deze huid doet denken aan die van een dier. Maar meer nog aan die van een nog vochtig stuk klei, alsof je met een lichte druk de vorm van de wezens volledig zou kunnen veranderen. Het wekt de suggestie van kneedbaarheid en potentie van beweging. Niet af, niet perfect, en daardoor niet statisch.

Vorm, materiaalgebruik en de opstelling van de wezens ten opzichte van elkaar zorgen voor een cumulatief gevoel van kwetsbaarheid. De onhandigheid en het onaffe van de wezens in de piste en de gekunsteldheid van het circus appelleren aan de eigen onvolkomenheden van de bezoeker en geven het geheel zo een extra lading.

Werk in collecties van onder andere

NOG Kunstcollectie
Stadscollectie kunstmuseum Den Haag
Avro
Catharinagasthuis Gouda
Sokkelproject Den Haag Stroom
LUMC
Artoteek Den Haag
diverse particuliere collecties binnen-en buitenland

Shortcut sculptuur bij Galerie Ramakers
Circus Rijnz, Stroom Den Haag